Preliačiny na aute – ich príčiny a možnosti opravy

Preliačiny na aute – ich príčiny a možnosti opravy

by spravca

Preliačiny na aute si často motoristi všimnú až po nejakom čase, najčastejšie v istom uhle po dopade slnečných lúčov na karosériu. Z tohto dôvodu nedokážu identifikovať, kedy preliačina vznikla. Samozrejme, že preliačiny väčších rozmerov zbadáte ihneď. Ako vlastne k tomuto poškodeniu najčastejšie dochádza a ako ho je možné opraviť?

Zdroje vzniku preliačin na aute

Preliačiny na karosérii auta môžu mať rôzne príčiny, medzi najčastejšie patria:

  • Nehody: Kolízie s inými vozidlami, nárazy do prekážok, parkovanie pri nepozornosti, vandalizmus na aute.
  • Poškodenie krupobitím: Krúpy dokážu na karosérii auta vytvoriť mnoho malých preliačin. Vozidlo vyzerá ako posiate dierkami.
  • Údery predmetov: Padajúce konáre, kamene, loptičky či iné predmety.
  • Nesprávne zaobchádzanie: Nesprávne nakladanie a vykladanie nákladu, neopatrné otváranie dverí v úzkych priestoroch.
  • Teplotné výkyvy: Extrémne horúce alebo studené počasie môže viesť k rozpínaniu a zmršťovaniu materiálu karosérie, čo v krajných prípadoch spôsobí preliačiny.
  • Korózia: Pokročilá korózia oslabí plech karosérie a urobiť ho náchylnejším na preliačiny.

Ako sa odstraňujú preliačiny na aute

Nech už preliačiny spôsobil vandalizmus, alebo za ich vznikom stojí krupobitie, je vždy viac možností, ako sa dajú opraviť. Pri väčších preliačinách sa pristupuje k oprave vyklepaním a prelakovaním povrchu karosérie. Tento proces je časovo a finančne náročný. Pri menších preliačinách sa často používa tzv. šokové vyrovnanie. Pomocou fénu a spreja so stlačeným vzduchom sa diel karosérie zahreje a následne rýchlo ochladí, čím sa preliačina vyrovná. Ide však o rizikovú opravu, pri ktorej môže prísť k poškodeniu laku.

Pri uvedených opravách preliačin je dôležité počítať s tým, že po vyrovnaní môže na komponente zostať stopa, napríklad poškodený lak. Obavy z poškodenia laku majú všetci motoristi, keďže ide o poškodenie, ktoré znižuje hodnotu vozidla. Pri predaji v budúcnosti musia rátať s oveľa nižšou predajnou cenou. Našťastie existuje jeden spôsob opravy, ktorý lak zaručene nepoškodí. Ide o PDR metódu opravy preliačin.

PDR metódou je možné opraviť preliačiny rôznych rozmerov, ale nesmie byť v ich štruktúre popraskaný lak a ich okraje nesmú byť ostro ohraničené. Pri PDR oprave sa používa súprava náradia, ktorá poškodenia vyrovná ťahaním alebo vytláčaním. Nepoužívajú sa žiadne chemikálie a nie je nutné ani lakovanie. Ide o veľmi šetrnú metódu, po ktorej auto vyzerá ako po spustení z výrobnej linky.

Autor: Gabriela Kudláčová

 

Môže sa Vám páčiť